FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/07/2017

Kan domstol välja att inte pröva åtal?

Kan domstolen säga nej att åtal väcks när åklagaren bedömer att det finns tillräckligt med bevisning för att den misstänkte ska kunna bli dömd?

Domstolen kan ju döma fallet genom en förhandling, min fråga är om domstolen kan säga nej till att "ta emot begäran om åtalet"?

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det är åklagaren som beslutar om ett mål ska gå till domstol. Om åtalet väcks av person med behörighet och det inte finns andra rättegångshinder så kan domstolen inte välja att inte pröva målet, utan ska då utfärda stämning och pröva målet i domstol, rättegångsbalken 45:8-9.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare