Kan dödsboet driva in ett skadeståndskrav?

Hej !

Min syster har dött och jag undrar vad som händer med de pengar som hon har lånat ut som sedan visade sig vara bedrägeri, och som nu har blivit skadestånd.

De personer som skadestånden är riktade mot kan inte, och kommer inte att kunna betala då det rör sig om över en miljon kronor.

Vi är fyra dödsbodelägare, kommer vi att ärva fordringskraven så vi kan driva in dessa själva eller måste dödsboet först driva in dessa fordringskrav åt oss? Måste vi då hålla dödsboet vid liv för att kunna driva in dessa fordringskrav? Försvinner fordringskraven då dödsboet är avvecklat?

Vad kan vi göra för att driva in fordringskraven?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulder till en avliden person försvinner inte utan ingår istället i dödsboet som en tillgång. Dödsboet kan därför på samma sätt som den avlidne driva in skulden. Fordran som den avlidne har kan även ärvas av arvingarna. Då kan den som har ärvt skulden driva in den. Fordringen preskriberas 10 år efter dess uppkomst om inte något preskriptionsbrytande moment (preskriptionsavbrott) nyttjas (2 § preskriptionslagen och 6 § preskriptionslagen). Det kan dödsboet göra genom att skicka skriftligt krav till de skadeståndsskyldiga, att de skadeståndsskyldiga erkänner skulden eller, om de skadeståndsskyldiga inte går att få tag på, dödsboet åberopar fordringen hos Kronofogdemyndigheten (5 § preskriptionslagen). Dödsboet har alltså möjligheter att avbryta preskription i all överskådlig framtid. Det finns inga övriga lagliga sätt att slippa betala ett skadeståndsanspråk från en dom.

Dödsboet kan inte avslutas förrän alla dödsboets tillgångar är skiftade. Skulle en av dödsbodelägarna emellertid ta över skadeståndsanspråket mot de skadeståndsskyldiga kan dödsboet avvecklas utan att skulden drivits in.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare