Kan det finnas flera tilltalade under en och samma rättegång?

Kan det vara två som är dömda under samma rättegång (tror att det heter tilltalad). Eller är det två olika rättegångar?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan finnas två, eller fler, tilltalade under samma rättegång. Vanligast är att så är fallet när de tilltalade är åtalade för medverkan till samma brott. De kan antingen ha begått brottet tillsammans, som medgärningsmän, eller kan det vara så att en av dem endast har medverkat som till exempel medhjälpare. För att ta ett exempel: När två personer har begått ett inbrott tillsammans så är det vanligast att åtal mot båda personerna handläggs i en rättegång. (19 kap. 3 § RB första stycket.).

Men även i fall då det inte rör sig om sådan medverkan som ovan kan det finnas flera tilltalade i en rättegång. När åtalen har ett sådant samband med varandra att det är lämpligt att de handläggs tillsammans kan det finnas flera tilltalade i samma i en och samma rättegång (19 kap. 3 § RB andra stycket). Det kan vara att det finns gemensam bevisning, att målsäganden är densamma eller andra omständigheter som gör att det är lämpligt att åtalen handläggs i samma rättegång.

I det sista fallet krävs dock att domstolen finner att det är lämpligt. Finner domstolen inte att det är lämpligt att handlägga målen tillsammans kommer åtalen handläggas i två separata rättegångar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Rådgivare