FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/06/2017

Kan den tidigare ägaren "bryta" mitt godtrosförvärv?

Hej!

jag och tidigare ägare av husbil har blivit utsatta för bedrägeri. Han har skrivit över bilen på en fordonsförmedlare och jag har köpt den av dem. Vi kommer nu att tvista om vem som är ägare till bilen. Till grund för mig har jag trohetsförvärv i grunden. Har han ngt som kan bryta den möjligheten för mig?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom en husbil är lös egendom och det ni ska tvista om är ditt eventuella godtrosförvärv utav fordonet så är det i lagen om godtrosförvärv av lösöre som vi ska titta på.

Kort bakgrund till godtrosförvärv

För att en domstol ska anse att du har gjort ett godtrosförvärv så måste du kunna bevisa att du inte visste att säljaren till husbilen var den rätta ägaren och att hen inte fick sälja den till dig. Sedan ska det även framgå att du har fått husbilen i din besittning, detta uppfylls oftast genom att du har kört hem husbilen eller att ni har skrivit över den på dig i fordonsregistret (Lag om godtrosförvärv av lösöre 2§). Du kan alltså ha köpt husbilen, men om du inte har tagit den i din besittning så anses du inte ha gjort ett godtrosförvärv.

I tvisten måste det även framgå att du inte hade några skäl att misstänka att säljaren inte ägde rätten att sälja husbilen till dig (Lag om godtrosförvärv av lösöre 2§). Om rätten anser att du borde ha misstänkt detta så kommer den inte att döma i din favör.

Kan ”den egentliga ägaren” bryta ditt godtrosförvärv?

Det finns två möjligheter för ägaren att bryta ditt godtrosförvärv.

Det ena är att hen framgångsrikt kan visa att husbilen har blivit stulen eller under hot överskriven av hen och sen i ett senare led såld till dig. Om detta sker så kommer domstolen att döma till den tidigare ägarens fördel, hen kommer alltså att få husbilen tillbaka (Lag om godtrosförvärv av lösöre 3§).

Det andra som kan hända är att den tidigare ägaren utnyttjar sin rätt att köpa tillbaka husbilen från dig (Lag om godtrosförvärv av lösöre 5§). Du kommer då att förlora husbilen men den tidigare ägaren ska då ersätta dig för alla de utgifter som du har haft när du köpte fordonet och om du har renoverat den så ska hen även ersätta dig för dem kostnaderna (Lag om godtrosförvärv av lösöre 6§). Det är viktigt att du kan bevisa de kostnader som du har haft, så det är väldigt bra om du har kvar kvitton eller andra papper som bevisar köpesumman och eventuella renoveringsutgifter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars får du väldigt gärna återkomma eller kommentera nedan!

MVH

Måns LundvallRådgivare