Kan den efterlevande sambon ärva bostadsrätt och lån?

Hej !

Kan efterlevande sambo ärva bostad den avlidne sambo om det finns inbördes testamente med full äganderätt och den avlidne sambo var ägare och fick lån på huset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan efterlevande sambo ärva den avlidne?
Som utgångspunkt i svensk rätt så ärver inte sambor varandra. Genom att upprätta ett testamente kan dock den efterlevande sambon tilldelas arvet. Svaret på din fråga blir alltså ja, den efterlevande kan ärva bostadsrätten om testamentet är upprättat på korrekt sätt. Dessa krav uppställs för ett testamente ska vara giltigt:
1. Upprättat skriftligen,
2. två vittnen ska närvara när
3. testator undertecknar handlingen,
4. Vittnena ska underteckna handlingen, 10 kap. 1 § ÄB.

I svensk rätt följer som huvudregel aldrig skulder med till arvskifte. Det är dödsboet, som är en juridisk person, som behåller skulderna. Innan utdelning sker ska skulderna täckas. Av din fråga förstår jag det dock som du undrar ifall lånet kan gå över till den efterlevande sambon. Det finns ingen garanti för det utan det är banken som lånet ligger hos som får besluta ifall den efterlevande ska få ta över lånet, 23 kap. 2 § ÄB.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare