Kan bröstarvinge bli arvslös?

Hej. jag har en fråga ang. arv. Min mor och far är sedan länge skilda. Han har nu två barn med sin nuvarande fru. Hur ser arvsföljden ut om min far avlider? Kan han med ett testamente göra mig arvslös? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Som barn räknas du som bröstarvinge till din far, vilket innebär att han inte kan göra dig arvlös. Finns inget testamente kommer du att få ut din arvslott direkt vid din faders död, medan dina halvsyskon kommer att ärva först efter sin mors frånfälle, 3 kap. 1 § ärvdabalken. Detta gäller såvida du inte väljer att avstå från denna rätt i enlighet med 3 kap. 9 § ärvdabalken för att istället ta del av den efterlevandes bo i enlighet med bestämmelserna i 2 § samma kapitel vid den efterlevande makens död.

Skulle det finnas ett testamente enligt vilket du inte har rätt att ärva något (eller som ger dig en mindre del än vad du lagligen har rätt till) har du att påkalla jämkning av testamentet för att utfå din laglott (hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ärvdabalken), enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken. Genom ett testamente kan således din far bestämma sig för att låta någon annan ärva den 1/6 av egendomen (hälften av 1/3, eftersom det finns tre bröstarvingar efter din far) som om inget testamente funnits skulle ha tillfallit dig.

Att din far inte lagligen kan göra dig arvlös innebär dock inte att det är garanterat att du kommer att få ärva något. Det kan till exempel vara så att det inte finns några tillgångar efter din far vid hans frånfälle, kanske på grund av att det finns skulder som överstiger tillgångarna i boet. En annan möjlighet är att det finns så lite kvar att det tillsammans med vad den efterlevande makan erhållit i bodelningen (eller haft som enskild egendom) inte överstiger fyra prisbasbelopp. I sådana fall ärver den efterlevande makan hela kvarlåtenskapen, enligt 3 kap. 1 § 2 st ärvdabalken.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare