Kan bröstarvingar avsäga sig sin arvsrätt?

Hej!

Jag äger en fastighet, som barnen önskar, skall vara arvet efter mig.

Kan jag sälja fastigheten och dela ut arvet i förskott ?

Skall jag då upprätta ett avtal där barnen avsäger sig arvsrätten?

Hälsningar

Crister

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag är inte säker på vad din frågeställning riktigt går ut på men ska försöka svara så gott det går.

Du kan sälja fastigheten och ge pengarna efter försäljningen som förskott på arv. I ärvdabalken presumeras alla gåvor till bröstarvingar (barnen) vara förskott på arv enligt 6:1 ÄB se https://lagen.nu/1958:637#K6. Därför behöver inget avtal upprättas för detta, om du inte vill att det inte ska vara förskott förstås. Vill du inte att detta ska vara ett förskott måste ett avtal upprättas om detta. Har du mer tillgångar som kan komma att delas ut till dina barn, men som du inte vill att dem ska få kan du testamentera bort detta. Det finns alltså ingen anledning för dem att "avsäga" sig sin rätt.

Gabriella LundqvistRådgivare