FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2018

Kan bodelnings förrättas 10 år efter skilsmässa?

Jag och barnens pappa skilde oss för ca 10 år sedan, skilsmässan gick igenom i maj 2009.

Jag minns inte om vi gjorde någon regelrätt skriftlig bodelning då.

Kan vi göra en nu så att det inte kan bli några problem längre fram?

Vad innebär det att inte ha gjort bodelning?

Vad kan konsekvenserna bli om någon av oss, eller hans nuvarande fru, skulle "utnyttja" detta faktum?

Jag lever ensam och har absolut inga tankar om att utnyttja detta, men känner att jag vill ordna upp allt så inget negativt händer mig eller våra döttrar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna bestämmelser om bodelning återfinns i 9 kap. äktenskapsbalken (ÄktB), som du kan läsa här.

Bodelning ska förrättas när äktenskap har upplösts

Enligt första meningen i 9:4 ÄktB ska bodelning med anledning av äktenskapsskillnad (skilsmässa) förrättas när äktenskapet har upplösts. Hur lång tid efter att äktenskapet har upplösts man kan begära bodelning finns inte bestämt i lag men det finns ett antal rättsfall som kan vara vägledande i frågan (se nedan).

Hur länge man kan begära bodelning är oklart

En make som inte hade påkallat bodelning på 24 år ansågs ha förlorat rätten att göra det i NJA 1993 s 570. I NJA 2009 s 437 ansågs en make som 10 år efter äktenskapsskillnaden påkallade bodelning inte ha förlorat rätten att göra det. I det fallet kunde bodelning alltså företas 10 år efter det att äktenskapet upplöst.

Huruvida utfallet skulle bli detsamma ditt fall kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner till några specifika omständigheter i ditt fall.

Konsekvenser av att bodelningsavtal inte upprättats

Det som kan hända om en, som du säger, regelrätt skriftlig bodelning inte gjorts är just det att någon av makarna kan komma och begära att det ska göras. Hur länge man med framgång kan kräva att en bodelning ska genomföras är som sagt lite oklart med det man kan göra för att vara säker på att en bodelning inte ska kunna krävas längre fram är att upprätta ett så kallat bodelningsavtal som båda makarna undertecknar.

Om man inte kommer överens kan man ansöka om en bodelningsförrättare

Bodelning förrättas av makarna tillsammans (enligt 9:5 ÄktB) med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då ansökan om skilsmässa lämnades in till tingsrätten (enligt 9:2 ÄktB). Andra meningen i 9:5 ÄktB anger att makarna ska upprätta och underteckna en handling över bodelningen. Formkrav för bodelningsavtalet framkommer i ett rättsfall; NJA 1994 s 265.

Om man inte kan komma överens om bodelningen kan man ansöka om att en bodelningsförrättare ska utses. Information om hur en ansökan om bodelningsförrättare går till finns på Sveriges domstolars hemsida.

Avslutningsvis

Eftersom jag inte har alla omständigheter i ditt fall kan jag inte svara på om en bodelning fortfarande skulle kunna genomföras. Om både du och din före detta make är ense om att genomföra en bodelning kan jag dock inte se att det inte skulle gå eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige och en bodelning utmynnar i just ett avtal. Jag är osäker, men det är min tolkning.

Något som skulle kunna medföra vissa svårigheter, eftersom det har gått en tid, är att en bodelning ska göras utifrån hur egendomsförhållandena såg ut när ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in.

Om det inte finns ett giltigt bodelningsavtal (man inte har genomfört någon regelrätt bodelning) kan en av makarna komma och begära det senare men hur sent man kan begära bodelning är som sagt inte fastställt i lag.

Jag hoppas att du känner dig hjälpt av svaret!

Mvh

Maja Stolt RosellRådgivare