Kan beslut om nedläggande av förundersökning överprövas?

Hej, det finns starka misstankar om att vår son har utsatts för sexuellt övergrepp på skolan.Trots polisanmälan vill man inte utreda vidare med motiveringen att det saknas tillräckliga bevis. Vad kan jag som privatperson göra för att få åklagaren att ändra sig och väcka åtal istället för att lägga ner förundersökingen, så som nu gjorts?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

En förundersökning läggs ner i det fallet att det saknas såväl bevis som räcker för åtal som tilltro till att fortsatt utredning skulle leda till sådana bevis. Förundersökningen är dock alltid vilande, och kan återupptas i det fallet att nya bevis tillkommer som gör det möjliga att fortsätta utredningen.

Det du som vårdnadshavare kan göra - om du är missnöjd med ett beslut om att lägga ner en förundersökning i vilket ditt barn är målsägande - är att söka överprövning av beslutet. Ansökan om överprövning lämnas till polismyndigheten och enklast är att följa de steg som anges på åklagarmyndighetens hemsida. http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Overprovning/

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkomna att ställa eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare