Kan barnet bo kvar i lägenheten när förälder flyttar till sambo?

Hej

Nu bor jag med min dotter i en lägenhet med förstahandskontrakt och jag ska snart flytta ihop till kärleken som bor i bostadsrätt. Jag vill behålla min lägenhet.

Frågar är:

Kan min dotter bor kvar i min lägenhet utan problem?

Kan jag flytta namnen ifrån lägenhet till min sambo?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du vill behålla ditt förstahandskontrakt till din lägenhet kan du hyra ut den i andra hand till din dotter. För att kunna hyra ut lägenheten i andra hand ska du först fråga din hyresvärd om du får lov att göra det (12 kap. 39 § jordabalken). Om din hyresvärd säger nej kan du vända dig till hyresnämnden för att få tillstånd 12 kap. 40 § jordabalken). Hyresnämnden ska lämna tillstånd till andrahandsuthyrning om du har beaktansvärda skäl för att hyra ur din lägenhet och hyresvärden inte har skäl att vägra ge samtycke till uthyrningen. Beaktansvärda skäl kan vara att prova på att flytta ihop med någon. Skäl som hyresvärden kan ha för att vägra ge samtycke skulle kunna vara om det kan antas att din dotter är misskötsam.

Du kan läsa mer om att hyra ut en lägenhet i andra hand på hyresgästföreningens webbsida här: hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fordjupad-kunskap/andrahand/hyra-ut-i-andrahand/

Via länken kan du även hitta en blankett som heter "Ansökan till hyresvärden" som du och din dotter kan fylla i och ge till hyresvärden.

Jag tolkar din andra fråga som att du undrar om du kan folkbokföra dig på din blivande sambos adress, utan att förlora hyreskontraktet. Om du får tillstånd till att hyra ut din lägenhet i andra hand till din dotter kan du skriva dig på din blivande sambos adress utan problem.

En annan möjlighet är att du kan överlåta lägenheten till din dotter (12 kap. 34 § jordabalken). Då krävs det att du får tillstånd från hyresnämnden och att din dotter kan betala hyran. Information om hur du ansöker om överlåtelse av lägenheten finns på hyresnämndens webbsida här: hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/Ansokan/

Viktigt att tänka på är att om du överlåter lägenheten till din dotter blir det din dotter som får förstahandskontraktet, men om du hyr ut lägenheten till henne i andra hand behåller du ditt förstahandskontrakt.

Hoppas att du är nöjd med svaret, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare