Kan arbetsgivaren kräva tillbaka felaktigt utbetald lön?

Hej

avslutade min kommunala anställning den siste juli. Papper till lönekontor har skickats och vi redde ut hur många dagar jag hade kvar av semester och allt det där viktiga. Nu har arbetsgivaren glömt att radera mig från sin lönelista och jag har fått augustilön från arbetsgivaren som de vill ha tillbaka. Vilka rättigheter har denna arbetsgivare att göra detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln

Huvudregeln är att den som mottagit en felaktig utbetalning ska betala tillbaka denna men undantagen när det gäller felaktiga löneutbetalningar är beroende på om huruvida arbetstagaren varit i god tro då denna mottagit utbetalningen samt om denne hunnit rätta sig efter denna, detta framgår av praxis. Principen benämns condictio indebiti = återkravsrätt vid en felaktig utbetalning.

Undantaget

För att undantaget ska vara tillämpligt krävs att två rekvisit är uppfyllda:

* Du ska ha varit i god tro

* Du ska ha inrättat dig efter betalningen

Bedömningen om god tro baseras bland annat på storleken på det utbetalda beloppet, om du borde ha märkt detta m.m. I ditt fall verkar du vara medveten om att du har fått en felaktig utbetalning och kravet på god tro får nog tyvärr inte anses vara uppfyllt. Det räcker med att du borde ha fattat misstanke för att kravet på god tro inte ska vara uppfyllt.

Om det är så att du skulle vara i god tro så behöver du även ha inrättat dig efter betalningen. Med att ha inrättat sig efter betalningen avses helt enkelt att du har spenderat pengarna.

Nu känner jag inte till din exakta situation men är det så att du uppfyller kraven för undantaget, dvs. att du har varit i god tro och har inrättat dig efter betalningen kan arbetsgivaren inte kräva tillbaka pengarna.

Vad har arbetsgivaren rätt att göra?

Om kravet på god tro och inrättning efter betalning inte är uppfyllt har arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka pengarna. Eftersom du har slutat kan inte kvittning komma på tal utan arbetsgivaren har en fordran på dig och kan kräva in den felaktiga utbetalningen. Detta ska göras mot bakgrund av din ekonomiska situation, är beloppet så pass stort att du inte rimligen kan betala tillbaka allt på en gång kan t.ex. en avbetalningsplan vara aktuell.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare