Kan arbetsgivare ta tillbaka ett erbjudande om anställning som lämnats muntligt?

Hej! jag har en fråga. Jag var på en anställningsintervju som restaurangchef, vart erbjuden jobbet och tackade ja! Och nu ett par dagar innan kontraktet skulle skrivas på får jag ett mail av arbetsgivaren som säger att den gamla restaurang chefen plötsligt kommit tillbaka efter sin tjänstledighet och har rätt till att fortsätta på sin position. Arbetsgivaren säger då att han inte kan erbjuda mig jobbet längre! är detta lagligt? Eftersom jag bor i en annan stad än den jag sökte jobbet i så sade jag därmed upp min lägenhet och gjorde mig redo för att flytta och påbörja min tjänst. Kan man göra så som arbetsgivare? Har man inte en muntligt avtal i detta läge?

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom anställningsavtalet inte kräver någon speciell form så kan det ingås både muntligt och skriftligt. Att din arbetsgivare har erbjudit dig arbete och du har tackat ja till detta arbete räcker därför för att ett anställningsavtal kan ha ingåtts mellan dig och arbetsgivaren. Att det är på detta sätt följer av de allmänna reglerna om avtals ingående som du finner i Avtalslagen.

Eftersom det är du som vill göra gällande att ett anställningsavtal har ingåtts så är det du som också ska bevisa detta. Om det bara finns ett muntligt avtal så kan detta vara svårt för dig att styrka. Om det finns skriftlig information i form av mailväxling eller liknande så är detta till stor hjälp för att nå upp till beviskravet.

Om du lyckas fullgöra din bevisbörda och styrka att ni har ett anställningsavtal så anses du enligt LAS ha en tillsvidareanställning om ni inte har avtalat om någon annan anställningsform. LAS 4 §. För att arbetsgivaren ska få säga upp dig från en tillsvidareanställning så krävs saklig grund. Saklig grund kan vara antingen arbetsbrist eller personliga skäl, i detta fallet verkar arbetsgivaren åberopa arbetsbrist eftersom arbetsgivaren anser sig ha för mycket personal nu när den gamla restaurangchefen kommer tillbaka.

I en sådan situation så måste arbetsgivaren följa turordningsreglerna i LAS 22 § och enligt dessa är den person som ska sluta den personen inom turordningskretsen som har kortast sammanlagd anställningstid hos arbetgivaren, kretsen utgörs av de personer som är anställda inom samma kollektivavtalsområde på den aktuella driftsenheten, som antagligen utgörs av restaurangen i detta fall.

Även om det är du som är rätt person att säga upp enligt turordningsreglerna så har du rätt till en uppsägningstid om 1 månad då arbetsgivaren har sagt upp dig från din anställning. LAS 11 §.

Om arbetsgivaren bryter mot uppsägningstiden så kan du vara berättigad till skadestånd enligt LAS 38 § för att arbetsgivaren inte iakttar uppsägningstiden. Är du inte rätt person att säga upp enligt turordningsreglerna så kan du vara berättigad till skadestånd enligt samma paragraf för att arbetsgivaren inte iakttagit turordningsreglerna.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om det är något mer du undrar.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare