Kallelse till förhör hos polisen - påföljder vid uteblivande

Hej, Min sambo har fått en kallelse från polisen. De vill att hon identifierar föraren av hennes bil som fotograferats av fartkamera i Danmark. Hon är inte alls intresserad av att tala med polisen om detta. Måste hon göra det eller kan hon bara strunta i kallelsen? Kan det bli någon form av efterspel mot henne om hon struntar i det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår ifrån din information att det handlar om en kallelse till förhör.

Förhör får hållas med den som förmodas kunna lämna upplysningar av betydelse för utredningen, se 23 kap 6 § Rättegångsbalken (RB) https://lagen.nu/1942:740 . Om du blir kallad till förhör kan denna kallelse förenas med vite, vilket i sådan fall ska framgå av kallelsen. Om du uteblir vid en sådan kallelse får du alltså betala en sorts böter.

En person som underlåter att infinna sig till förhör kan också bli hämtad av polisen, se 23 kap 7 § RB. Sådan hämtning kan ske om det inte är mer än 10 mil från hemmet till förhörsplatsen eller om det föreligger särskilda skäl, exempelvis att förhöret är av stor vikt eller om det handlar om mycket grov brottslighet.

Min rekommendation är att din sambo infinner sig till förhöret, för att på så vis undvika oönskade följder.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare