Kallelse om polisutredningar och telefonförhör

Hej!

Jag blev nyligen (någon månad sedan) tagen med ungefär 0.5g cannabis när jag umgicks med en nära vän (som såklart även han åkte fast då, med upp mot 3-5g). Jag erkände brott (att jag hade brukat den kvällen) och fick även ta pissprov, vilket jag vet visade positivt (för cannabis) även om jag inte sett resultaten.

Hursomhelst så kom det ett brev från polisen idag - en kallelse. I detta brev blir jag ombedd att ringa upp inspektören om en veckas tid. Det står "Anledning till kallelsen: Hej! Jag har hand om några polisutredningar på dig. Jag vill att du ringer mig på ovan dag och tid så slipper du bli kallad till mig. Mvh [Namn]"

Nu kommer dock mitt dilemma: Jag är straffad en gång (ringa narkotikabrott, 2g cannabis) sedan tidigare i år, och blir troligtvis även straffad denna gången med, alltså en andra gång totalt. Vilket innebär att det nu bör vara en enda (öppen) polisutredning på mig? Eller? Inspektören som skickade kallelsen skrev ordagrant "Jag har hand om några polisutredningar på dig" vilket givetvis inte är så kul att höra och gör mig orolig. Jag har absolut ingen aning vad annars det skulle gälla utöver det, då dessa två gånger jag åkt fast är de enda gångerna jag haft "problem" med polisen.

Innebär detta att det är flera aktivt pågående utredningar om mig utöver mitt narkotikabrott?

För övrigt, då de i kallelsen ber mig att ringa dem istället för att infinna mig på en plats - är det troligt att det blir telefonförhör då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad innebär kallelsen?
Förmodligen har inspektören att utreda dels din egen brottslighet, men också din väns brottslighet, och där utgör du vittne. Sannolikt är det vad han menar när han skriver att "han har hand om några polisutredningar på dig". Jag tycker inte du ska oroa dig, fråga honom vilka utredningar han ansvarar för när ni väl pratar på telefon.

Innebär det faktum att inspektören ber dig ringa att det kommer bli ett telefonförhör?
Det är svårt att svara på om det faktum att du ska ringa inspektören innebär att det kommer hållas ett telefonförhör, men det är troligt. Telefonförhör har blivit allt vanligare, särskilt när det rör sig om ett mindre allvarligt brott (som i detta fall).

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte tror du behöver vara orolig. Ring upp inspektören vid avtalad tid, han kommer säkert förklara hur allt ligger till då. Om du fortfarande funderar över något får du gärna kommentera nedanför frågan, så svarar jag så snabbt som möjligt.

Bästa hälsningar,

Sandra SöderbergRådgivare