Kallad till polisförhör - vad ska jag göra?

Hej.

Jag har oskyldigt anklagad för våldtäkt av en kvinna som jag träffade på en bar. Vi träffades ett fåtal gånger efter och jag fick ett ganska obehagligt intryck av henns så jag slutade träffas. Fick en kallelse nu att jag är kallad till polisförhör för misstankar om våldtäkt. Hon har kontaktat mig och berättat vad hon har sagt till polisen. Vid tillfället när detta skulle ha inträffat så var det bara jag, hon och min mor i lägenheten. Min mor kan vittna i mot henne då hon hade hört saker som inte alls stämde överens med hennes historia.

Vad ska jag göra?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du har för handlingsalternativ när du blivit kallad till ett polisförhör.

Du är skyldig att infinna dig till polisförhöret. Om du inte inställer dig utan giltig orsak kan du hämtas av polisen, så länge förhöret har satts ut att hållas på en plats inom en väglängd av tio mil från den plats där du har din bostad, enligt 23 kap. 7§ rättegångsbalken (RB). I och med att du beskriver att misstanken rör våldtäkt, har du rätt till en offentlig försvarare, enligt 21 kap. 3a § RB. Polisen ska således, så fort som möjligt, upplysa dig om rätten till en försvarare. Detta lär ske i samband med polisförhöret. Enligt 23 kap. 10 § fjärde stycket RB har du i egenskap av misstänkt rätt att ha en försvarare närvarande vid polisförhöret.

Din situation

Jag rekommenderar dig att inställa dig på polisförhöret. Under förhöret får du veta specifikt vilka brottsmisstankar som riktas emot dig. I samband med detta hade jag även begärt en offentlig försvarare. Därefter kan du lämna din berättelse om den inträffade händelsen och din inställning till brottsmisstanken.

Vänligen,

Samuel Westerlund RashidiRådgivare