Kallad till förhör med anledning av utredning av brott. Är jag misstänkt?

Hej , jag har blivit kallad till förhör med anledning av utredning av brott. Vad menas med det ? Är jag misstänkt eller något sådant ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett förhör hålls med anledning av utredning av brott sker det som ett led i en förundersökning. Under förundersökningen utreds vem som skäligen kan misstänkas för brott och om tillräckliga bevis finns för att åtala den misstänkte. Förhör kan hållas med potentiella vittnen, misstänkta personer och andra som antas kunna lämna upplysning av betydelse för utredningen. När förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte underrättas om misstanken vid nästa förhör (23 kap. 18 § rättegångsbalken, se här). Om du skulle delges misstanke om brott vid förhöret föreslår jag att du ber om att få invänta en försvarare innan du svarar på fler frågor. Du har rätt att vägra att yttra dig i förhör men kom ihåg att om du gör det kan du ändå behöva vittna under ed vid en rättegång om det är av stor vikt för utredningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare