FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/09/2016

Juridiska informationstjänster

Hej! Jag ska skriva mitt gymnasiearbete om hur ett mord-genomförande påverkar den slutgiltiga domen för förövaren, alltså vad som skiljer mellan ett skottmord, knivmord eller drunkningsmord eller liknande. Jag undrar då hur det är enklast att hitta rättsfall? Jag kommer fokusera på fall där den åtalade personens psykiska tillstånd, ekonomiska situation eller tidigare kriminella bakgrund vilket gör att jag kommer behöva söka rättsfall utefter vissa begränsningar, hur går jag bäst tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en mängd olika juridiska informationstjänster via internet där du kan ta del av rättsfall som rör alla typer av rättsområden. Genom exempelvis Zeteo (http://www.wolterskluwer.se/cms/pub/zeteo-startsida) och Karnov kan du lätt söka på olika nyckelord för att ta del av olika rättsfall. Du kan också gå in på www.lagen.nu och söka på brottsbalken. Då får du fram alla kapitel i brottsbalken och därefter kan du söka på exempelvis "mord" (3 kapitlet brottsbalken om brott mot liv och hälsa). Intill de flesta paragrafer finns en förklaring av gällande rätt och exempel på rättsfall som du kan klicka på. Då får du fram hela rättsfall som du kan läsa. Länk till brottsbalken i lagen.nu hittar du (https://lagen.nu/1962:700#K1P1S1).

Lycka till med ditt arbete!

Nathalie ByströmRådgivare