FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/12/2014

Juridisk term för barn som har en angiven far som inte är deras biologiska far

Vad kallas barn vars angivna far inte är deras biologiska far? Ett barn som är fött inom äktenskapet men har en annan far än sina syskon?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 1 kapitlet 1 § Föräldrabalken framgår att om modern är gift med en man då barnet föds så ska mannen som huvudregel anses som barnets far.

Av denna paragraf kan slutsatsen dras att även om moderns make inte är far till barnet, så kallas barnet likväl endast, iallafall inom juridiken, för ett barn till maken. Detta då barnet i juridisk mening anses som barn till moderns make. Huruvida det i allmänspråklig mening finns ett särskiljande begrepp för ett sådant barn kan jag emellertid inte svara på.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare