FrågaÖVRIGT27/11/2013

Juridisk hjälp utan kostnad

Hej! Jag är nyfiken på hur jag som socialbidragstagare/sjukskriven kan få juridisk hjälp? Tydligt är ju att jag inte har egna medel, hur kan jag "vara lika inför lagen"? Jag hoppas jag kan få enkla råd och tips av nån pratglad intresserad ung jurist//

Lawline svarar

Hej! Jag ska göra mitt bästa för att ge dig ett tillfredställande svar, men möjligheten att få tillgång till juridisk hjälp utan kostnad varierar väldigt mycket beroende av vad det är du behöver hjälp med.

Rör ditt problem någonting i förhållande till en myndighet ska du i stor utsträckning kunna få hjälp från den aktuella myndigheten. Dessa har en skyldighet enligt lag att ge service och upplysningar till medborgarna, även när det gäller frågor då det kan verka som att de snarare är motpart i förhållande till den enskilda (om man t.ex. söker ett visst bidrag). Dessutom finns det andra offentligrättsliga organ som kan hjälpa till med råd för olika frågor, som Konsumentombudsmannen, Diskrimineringsombudsmannen m.fl.

När det gäller mer civilrättsliga tvister kan det vara svårare att hitta vart man ska vända sig med sina frågor. Många hemförsäkringar innehåller rättsskyddsförsäkring, som ger försäkringstagaren rätt till ersättning för kostnader för vissa tvister denne är inblandad i. Dessa försäkringar brukar dock ha en övre gräns för hur stora kostnader som kan vara ersättningsgilla, och gäller ofta enbart för vissa sorters tvister.

I vissa frågor kan dessutom en del fackförbund (förutsatt att du är medlem i något sådant) hjälpa till. Det kan dels röra frågor på arbetsmarknaden, men även i vissa fall sjukersättningsfrågor m.m.

Slutligen är det ju just det vi här på Lawline är till för, vänd dig gärna hit (antingen på hemsidan eller telefonjouren) med dina konkreta frågor så ska vi göra vårt bästa för att ge dig svar eller hjälpa dig vidare!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare