Jobb utan anställningsavtal

Hej har blivit erbjuden jobb, har pratat med killen och vi har kommit överens om när jag ska börja men vi har inte kommit överens om lön, arbetstid, arbetsplats, om han sedan har tagit ut kläder och liknande räknas detta som ett muntligt avtal gällande anställning och kan jag bli återbetalningsskyldig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Du skriver att du inte har skrivit under något anställningsavtal. Trots detta så har du och din arbetsgivare ändå ingått en anställning eftersom ni har ingått ett muntligt avtal om anställning.

Din arbetsgivare är skyldig att ge dig ett skriftligt anställningsbevis som anger de väsentliga villkoren för din anställning, som exempelvis anställningsform, anställningstid, lön, uppsägning m.m. Detta skriftliga papper har du rätt till senast en månad efter det att anställningen ingicks. (Se lagen (1982:80) om anställningsskydd 6 c §). Om du inte har någon dokumentation eller något bevis på att du jobbar hos honom, hur mycket du tjänar, hur mycket du jobbar och vilken uppsägningstid du har så har du inte några egentliga rättigheter.

Muntliga anställningsavtal är giltiga, men du måste själv kunna bevisa att avtalet existerar. I praktiken kan det bli svårt att bevisa att du är anställd när du inte kan visa upp någon dokumentation. Skulle du få din lön utbetalad så skulle det dock vara ett exempel på något som kan bevisa att du har jobbat hos killen. Även eventuell annan kommunikation ni haft skriftligen, såsom när du ska börja eller att du fått jobbet kan användas som bevisning för att du är anställd hos honom.

Återbetalningsskyldighet kan uppstå ifall du har orsakat en skada för din arbetsgivare. En skada för honom kan uppstå ifall du exempelvis utträder ur anställningen utan att ha beaktat någon uppsägningstid eller ifall du exempelvis inte lämnar tillbaka arbetskläderna. (Se lagen (1982:80) om anställningsskydd 38 §).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare