FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/09/2014

Jämkning av underhåll

Hej jag betalar fn 3000kr i månaden som underhåll för min son(17år). Han är folkbokförd på min ex-frus adress. Beloppet beslutades av domstol under en period då jag hade betydligt högre inkomst. Jag undrar om jag nu 1. kan se över underhållets storlek? 2. vem jag ska vända mig till? 3. om jag kan räkna ut hur mycket jag borde betala.

Tack på förhand Valter

Lawline svarar

Hej,

Som jag förstår din fråga vill du jämka det fastställda underhållet. Frågor om underhåll och jämkning regleras i 7 kapitlet föräldrabalken (FB). Enligt 7 kap 10§ FB kan en dom om underhåll jämkas om ändring i förhållandena föranleder det. Således kan ett underhåll jämkas.

Om du vill få till en jämkning av underhållet ska du vända dig till tingsrätten.

Underhållsbidraget bestäms efter ett antal faktorer. Dessa faktorer kan i ett övergripande perspektiv delas upp i, dina behov och ditt barns behov. Försäkringskassan har ett hjälpmedel på internet där man kan få hjälp med att räkna ut underhållet, Beräkning av underhåll

Hoppas detta var till din hjälp.

Kim ShawRådgivare