Jämkning av förskott på arv för rätt till laglott

Hej.Min far avled för några år sedan, och min mor fick ärva allt som han ägde. Vi är två bröstarvingar jag och min bror. Nu har det visat sig att hon sålt en jordbruksfastighet till min bror utan min vetskap till vad jag tycker alldeles för billigt. Troligt vis till halva värdet och säkert med tillhörande maskiner mm. Har hon rätt att göra så, och vad ska jag göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär fri förfoganderätt?

Precis som du skriver hade din mor rätt till din fars arv när han avled. Din mor har fri förfoganderätt över din fars arv vilket innebär att hon kan bestämma och använda arvet som hon vill. Hon får däremot inte testamentera bort egendom eller skänka bort en stor del av arvet efter din far (3 kap 3 § första stycket ärvdabalken). Däremot kan hon testamentera bort bestämd egendom (NJA 1995 s. 303). Av din fråga framgår att din mor har sålt jordbruksfastigheten till din bror vilket hon faktiskt har rätt till trots att hon sålde det för ett alldeles för lågt pris. Mellanskillnaden i köpesumman som din mor sålde fastigheten för och fastighetsvärdet är däremot att betrakta som ett förskott på arv från er mor (6 kap 1 § ärvdabalken).

Vad händer med förskottet på arvet?

Det förskott på arv som din bror mottagit ska avräknas på arvet efter er far, om det inte räcker till avräknas återstoden av på arvet efter er mor (6 kap 1 § 2 st. ärvdabalken). Vad gäller avräkningen ska det ske efter egendomens värde när din bror mottog jordbruksfastigheten (6 kap 3 § ärvdabalken). Du är fortfarande berättigad till hälften av arvslotten och för att skydda din rätt till rättvis arvsfördelning kan du begära jämkning. Det innebär att du inom sex månader efter att du har blivit delgiven testamente kan säga till din bror att du vill få ut din laglott. Observera att det blir aktuellt först när din mor går bort och om du inte kräver att få ut din laglott inom sex månader går rättigheten förlorad (7 kap 3 § 3 stycket ärvdabalken).

Sammanfattning

Du och din bror har rätt till lika arv och det kan vara så att din bror får betala tillbaka till dödsboet om arvsförskottet understiger eller är lika hans laglott, han behöver inte betala tillbaka om arvsförskottet är värt mer än hans laglott. Det du kan göra är däremot att jämka din mors testamente genom att säga åt din bror att du vill få ut din laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ArsovRådgivare