Jämkning av äktenskapsförord samt underhåll till make

Angående äktenskapsbalken 12 kap. jämnkning vid bodelning. Har varit gift i 26 år och varit "hemmafru" med barn och hem. Min man var egenföretagare. äktenskapsförord skrevs, all egendom är enskilt. Han står för ALLT vad vi har. Jag har inget arbete, bostad, pension etc. Kan man ogiltligförklara ett äktenskapsförord? Är det isåfall tingsrätten som ger domen? Har jag inga rättigheter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan behandlas i äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

Huvudregeln är att har man skrivit ett äktenskapsförord så är det äktenskapsförordets villkor som gäller. Det finns vissa möjligheter till jämkning i Äktenskapsbalkens 12 kapitel som du nämner. Jämkning av äktenskapsförord behandlas i ÄktB 12:3. Jämkning av äktenskapsförord sker dock endast i vissa speciella fall och domstolar är restriktiva i användningen av jämkningsinstitutet. Som exempel på hur man behandlat jämkningsfall i praxis finns ett rättsfall du hittar https://lagen.nu/dom/nja/1993s583, omständigheterna i fallet liknar delvis dina omständigheter och där beviljades inte jämkning. Men man får givetvis se till omständigheterna i varje enskilt fall och det är inte uteslutet att ert äktenskapsförord jämkas, men det är långt ifrån säkert.

Däremot finns det andra möjligheter som kan underlätta din situation. Det jag främst tänker på är möjligheten till underhåll från din tidigare make i ÄktB 6:7. Du kan få skäligt underhåll från din make under en övergångsperiod. I vissa fall kan man även få underhåll under en längre tid. Då tar man särskilt hänsyn till om det har varit ett långt äktenskap och om den ena maken behöver stöd för att bygga upp ett pensionsskydd, vilket ju är uppfyllt i ditt fall. Sammantaget tror jag att möjligheterna till underhåll är bättre än chanserna att du får till en jämkning av äktenskapsförordet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare