Jämkning av äktenskapsförord

Jag har enfråga om äktenskapsförord! För snart 3 år sedan fick jag ett papper lagt framför mig som var ett äktenskapsförord. Detta skulle jag skriva på för att bevisa min kärlek till honom och eftersom han var arg skrev jag på. Det hade han ordnat hos sin jurist utan min vetskap. Jag har varit gift med honom i 35år och den psykiska misshandeln har eskalerat och nu orkar jag inte mer. Vi ska skiljas och han äger allt (husbil, båtar, motorcykel) utom huset som vi äger båda. Nu undrar jag om äktenskapsförordet kan ogilltigförklaras? Jag skrev ju på utan att veta vad det betydde för mig och delvis av rädsla. Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej!

Enligt ÄktB 12 kap. 3 § kan ett äktenskapsförord jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen om det är oskäligt med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.

Först måste sägas att det är endast i undantagsfall som äktenskapsförord jämkas, eftersom att det anses ge uttryck för makarnas gemensamma vilja. Det är med andra ord väldigt sällan ett äktenskapsförord ogiltigförklaras. I ditt fall skulle jag säga att omständigheterna vid äktenskapsförordets tillkomst varit sådana att en jämkning kan komma på att bifallas. Detta då det onekligen förelegat en speciell situation när du skrev på avtalet.

Även vanliga avtalsrättsliga ogiltighetsgrunder kan åberopas som stöd för att äktenskapsförordet ska förklaras utan verkan. En möjlighet är att åberopa att det skulle, men hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst, strida mot tro och heder, se 33 § AvtL.

Som sagt. Äktenskapsförord ogiltigförklaras sällan och eftersom att det kommer att stå ord mot ord, kan det vara än mer svårt.

Jag föreslår att du kontaktar en verksam familjerättsjurist.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare