FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/08/2013

Jämka bodelning pga ena makens nedlagda arbete

Hej! Min man vill skiljas efter 10 års äktenskap och totalt 18 år tillsammans. Vi äger ett hus 50/50 som vi själva byggt ut och renoverat för 5 år sedan. Jag har fått flytta, har ej råd att ha huset själv. Husets värde uppskattas till lika mkt som vi har lån på, alltså ingen överskjutande värdedel. Har jag inte ngn som helst rätt till ngn ersättning för huset när vi skiljer oss?? Jag har varit lika delaktig i utbyggnaden plus att jag mer el mindre inrett, målat och tapetserat hela huset! Finns det ngt ´"tyst värde" för allt mitt jobb och kärlek jag lagt ner på huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska makarna dela lika på det giftorättsgods som finns kvar efter att vardera maken dragit av sina skulder mot sina tillgångar. Någon extra ersättning för hårt arbete eller känslor man lagt ner vid de materiella tingen är ingenting som kan krävas ut rent juridiskt men är fullt möjligt att avtala mellan makarna själva om. Bodelningen är ju just det - ett avtal. En avlägsen parallell är afektionsvärden vid skadeståndsbedömningar - dessa lämnas helt utanför beräkningen.

Skulle det dock vara så att bodelningen visar att du ska betala din make ett större överskjutande belopp för att åstadkomma en hälftendelning av er kvarvarande behållning efter att era skulder dragits av skulle det du pekar på kunna utgöra en omständighet för jämkning av bodelningen. Om jämkning av bodelningsavtal kan du läsa https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1

Jag hoppas jag gett dig lite klarhet.

mvh

Robin HenningsonRådgivare