Jag har sambo och två barn sedan tidigare relation, hur blir arvsfördelningen blir vid mitt frånfälle ?

Jag har fått mina föräldrars sommarstuga som enskild egendom. Jag har idag sambo och två barn sedan en tidigare relation. Min fråga är hur arvsfördelningen blir vid mitt frånfälle?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du går bort kommer allt ditt arv att tillfalla dina barn enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Din sambo kommer inte att ärva något efter dig eftersom ni inte är gifta. Det innebär att din sommarstuga du har fått kommer dina barn att ärva.

Om du vill att någon annan än dina barn ska ärva något kan du upprätta ett testamente. Våra jurister kan hjälpa dig med det, här kan du boka en tid.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare