Jag har mönsterskydd, får jag pengar när någon annan säljer vidare varan begagnat?

Hej,

Om jag har mönsterskydd för ett par hörlurar kommer jag få pengar så fort någon annan säljer en begagnad hörlur vidare som jag har ursprungligen sålt? Om inte varför?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Vad spännande att du fått mönsterskydd. Jag ska försöka tydliggöra vad mönsterskydd innebär i allmänhet och vad det innebär för dig i synnerhet. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av mönsterskyddslagen (ML).

Vad innebär mönsterskydd, vad skyddas?

I grova drag kan man säga att en person kan få mönsterskydd när personen hittat på något mönster som är nytt och originellt, om personen registrerat det (1 a § ML och 2 § första stycket ML). Att få ett sådant skydd innebär att ingen annan får tillverka, sälja och marknadsföra det som du fått skydd för. Om du inte godkänt det förstås (5 § ML). Dock finns undantag, ett sådant är att man inte har något skydd för andrahandsförsäljning om man godkänt försäljningen från början (7 b § ML). Det innebär i praktiken att när du sålt varan, eller godkänt att någon annan sålt den, så är det fritt för andra att sälja den vidare. Du har inget skydd för det och får inte heller några pengar för detta.

Du får gärna ställa fler frågor om det uppkommer nya funderingar.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och lycka till med hörlurarna!

Varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare