FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/10/2017

Jag har fått skyddstillsyn och villkorlig dom, hur länge kommer jag vara med i belastningsregistret?

Hej jag fått skyddtillsyn och vilkorligdom år 2014 hur länge kommer jag vara med i belastningsreggristert

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hur länge uppgifter finns med i belastningsregistret innan de ska gallras finns i lagen om belastningsregister. Uppgifter om skyddstillsyn och villkorlig dom ska gallras tio år efter domen eller beslutet, om du var myndig vid tidpunkten för brottet (17 § fjärde punkten). Detta innebär alltså att du kommer att vara med i belastningsregistret till år 2024 och att uppgifterna då ska gallras.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare