Jag har en timanställning på 20 timmar per vecka. Vad gäller för mig angående rätten övergång till fast anställning enligt LAS?

Hej!

Jag har en timanställning inom Regionen (landstinget) sedan 2014-09-15. Har arbetat på schema hela tiden, 20 timmar per vecka. Vad gäller för mig angående rätten övergång till fast anställning enligt LAS?

Tacksam svar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Timanställning är en fast anställning
Den timanställning du har nu är enligt lagen en s.k. tillsvidareanställning då den just gäller tillsvidare (detta förutsätter att inget slutdatum finns i anställningsavtalet). Fast anställning och tillsvidareanställning är precis samma sak, så du har alltså redan en fast anställning.

Du kan ha företrädesrätt till anställning med högre sysselsättningsgrad
Om du skulle önska att gå från deltid på 20 timmar per vecka till t.ex. heltid på 40 timmar per vecka, så finns ingen lagstadgad rätt till detta oavsett hur länge du arbetat på arbetsplatsen. Som deltidsanställd har du däremot s.k. företrädesrätt till anställning med högre sysselsättningsgrad om din arbetsgivare ska nyanställa. Detta förutsätter dock att du innan har anmält till din arbetsgivare att du vill ha högre sysselsättningsgrad och att du har tillräckliga kvalifikationer för de nya arbetsuppgifterna. (LAS 25 a §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare