Jag har betalt för sambons bil, har jag ingen rätt till den?

Hej!

Jag och min sambo ska separera. Vi har två bilar, en som är hans företags, en tjänstebil, och en som han köpte för att jag skulle ha en bil när han reste i tjänst samt behövde ha den andra bilen. Jag har sedan bilen köptes betalat försäkringen på bilen, samt tankat den och bytt däck. Men han står som ägare. Är det helt kört för mig att få bilen? Han tycker att jag i såfall ska köpa den. Vi har tre barn, varav två av dem kommer bo på heltid hos mig, och jag anser att jag har behov av en bil. Han kommer ju ha en bil iaf.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När sambos separerar så om de inte har avtalat om annat gäller sambolagen. Enligt sambolagen ska vid ett samboskaps upphörande bodelning ske. I bodelningen ingår samboegendom. Samboegendom är den gemensamma bostaden om den är inköpt för gemensamt bruk och inte är enskild egendom, samt gemensamt bohag. Sambolagen hittar du här

En bil omfattas alltså inte av sambolagen. Det innebär att den som står som registrerad ägare på en bil får behålla bilen. Denne behöver heller inte enligt sambolagen ersätta den andra sambon, även om den andra sambon betalt t ex bränsle eller försäkringen. Om samborna har upprättat ett avtal eller skuldebrev gäller givetvis det, men i avsaknad av det så behåller i ditt exempel din sambo bilen. Att ni har barn och två av dem kommer att bo hos dig på heltid tas tyvärr ingen hänsyn till. I sambolagen är det endast när det gäller den ena sambons bostad som sådana skäl kan påverka så att den andra sambon får överta den.

Vill du ha bilen och din sambo inte vill ge dig den måste du alltså köpa bilen.

Det är tyvärr väldigt vanligt att det blir problem kring just bil/ar när sambos separerar, just för att de inte omfattas av sambolagen och det enbart går att ha en person registrerad som ägare i bilregistret. Saknas då avtal om att samborna äger bilen gemensamt, eller att ena sambon ska kompensera andra sambon ekonomiskt om förhållandet upphör, så innebär det att den som är registrerad på bilen behåller den. Oavsett vem som egentligen betalat den. Så om du i framtiden åter blir sambo, tänk på att skriva ett avtal. Endera ett avtal om att ni gemensamt äger bilen (då blir samägandelagen tillämplig), eller helt enkelt ett skuldebrev att i händelse av separation ska sambo 1 betala X XXX kronor till sambo 2 och där X XXX motsvarar vad den sambo som inte är registrerad på bilen har betalt för den.

Jag hoppas att det löser sig för dig med bil.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare