FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/03/2018

Jag är snart 16 år och vill bo mer hos min ena förälder än den andra - vad har jag för rättigheter och hur mycket får jag bestämma?

Hej! Mina föräldrar är skilda sedan jag var ungefär 9 år och nu är jag snart 16 år. Jag har hela tiden bott varannan vecka men det tycker jag är jättejobbigt. Därför skulle jag vilja bo mer hos mi ena förälder. Valet mellan mamma och pappa blir inte svårt eftersom jag trivs mycket bättre hos mamma och inte alltid kommer så bra överens med pappa. jag har försökt ta upp att jag tycker det är jobbit att flytta varje vecka, mamma förstår men pappa vill inte riktigt lyssna. Det känns som att han prioriterar sin bekvämlighet framför att jag ska ha det bra. Jag vet inte hur jag ska få honom att lyssna för jag mår verkligen jättedåligt av att bo såhär. Vad har jag för rättigheter och hur mycket får jag bestämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om boende hittar du i föräldrabalken (FB). Jag förstår att det känns jobbigt både att flytta mellan dina föräldrar när du inte känner dig riktigt bekväm med det och att försöka prata med din pappa om det. Du är inte ensam om att försöka komma överens med dina föräldrar om den här saken. Jag ska försöka förklara vad som gäller enligt lag när det gäller boendefrågor, men i slutänden gäller det ofta bara att försöka komma överens sinsemellan. I mitt svar utgår jag från att dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig.

Det är vårdnadshavarnas ansvar att bestämma tillsammans med hänsyn till äldre barns vilja

Förutsatt att dina föräldrar har gemensam vårdnad har de ansvar och rätt att ta beslut i frågor som rör dina personliga omständigheter. En sån sak är just var och med vem du bor. Så länge du är under 18 år är det dina föräldrar som har sista ordet i de här frågorna. I alla beslut som dina föräldrar tar måste de försöka göra det som är bäst för dig. Dessutom ska de ta hänsyn till din vilja (FB 6 kap. 3 §).

Hur stor hänsyn som de rent juridiskt bör ta till dina önskningar är inte helt klart, men beror på ålder och mognad. Eftersom du nästan är 16 år och verkar vara ganska klar med vad du själv vill och känner om just detta skulle jag säga att din egen vilja spelar rätt stor roll i det här fallet.

Dina föräldrar kan avtala eller gå till en domstol för att bestämma om boende

Dina föräldrar kan antingen skriva ett avtal där de bestämmer var du ska bo, eller så kan de gå till en domstol för att få hjälp att avgöra frågan (FB 6 kap. 14 a §). Det kan vara så att det någon gång redan har bestämts i ett avtal eller en dom att du ska bo halva tiden hos varje förälder. I så fall har dina föräldrar en juridisk skyldighet att försöka följa det som bestämts, men det hindrar inte dem från att bestämma att göra på något annat sätt.

Dina föräldrar kan komma överens själva, med hjälp av Familjerätten eller gå till domstol

Det enklaste vore helt enkelt om dina föräldrar pratar om det här och försöker komma överens om att du får bo hos din mamma. Kanske blir det enklare för er om du först pratar med din mamma och hon sen tar frågan med din pappa. Att hantera frågor om boende är som sagt hennes och din pappas ansvar, så det är de två och inte du som ska behöva driva på diskussionen.

Om det är svårt att komma överens kan din mamma kontakta er hemkommun och höra om de kan hjälpa till via den kommunala Familjerätten. Där kan föräldrar som har svårt att komma överens om såna här frågor få gå i gratis samarbetssamtal där en utomstående person hjälper till och hjälper till att komma fram till ett avtal.

Om dina föräldrar inte kan komma överens alls kan någon av dina föräldrar som sista steg gå till tingsrätten och låta dem avgöra frågan. Din mamma skulle kunna väcka talan och ange att hon vill att du ska bo hos henne hela tiden. I en sån domstolsprocess får du berätta vad du själv tycker. Eftersom du är så gammal, så kommer domstolen sannolikt ta stor hänsyn till det du säger även om de inte är bundna av det. Det betyder också att det är enklare för båda dina föräldrar att försöka komma överens sinsemellan och med dig, istället för att dra igång en process. Rättsprocessen kommer nämligen ta både energi och pengar och det är sannolikt att domen i slutänden ändå baseras på dina önskemål.

Sammanfattningsvis har du tyvärr inte någon direkt rätt att bestämma om boendet själv, eftersom du är minderårig. Dina föräldrar måste dock alltid ta beslut baserat på ditt bästa. Eftersom du är nästan 16 år väger din egen vilja ganska tungt och dina föräldrar ska ta hänsyn till vad du själv tycker. Skulle frågan tas upp i domstol är det sannolikt att de kommer gå efter dina önskemål. Alltså är det lättare om dina föräldrar försöker komma överens utan att gå till en domstol. Du kan behöva prata med dina föräldrar för att förklara vad du själv vill, men det är de som är ansvariga för att faktiskt diskutera och bestämma i frågan. Det är därför inte ditt ansvar att övertala din pappa för att få honom att göra det som är bäst för dig, utan det är hans eget och din mammas ansvar.

Skulle din mamma till slut ta frågan till en domstol för att avgöra saken rekommenderar jag henne att ta kontakt med en jurist som hjälper till med processen. Då kan hon boka tid med våra jurister här.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och att du och dina föräldrar hittar ett sätt att komma överens som känns bra för dig och dem. Tycker du att det känns jobbigt med relationen till din pappa går det att hitta olika diskussionsforum och organisationer på internet där barn och tonåringar kan prata just om såna här erfarenheter. Skulle du ha fler juridiska frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare