Jacka var trasig vid köpet - har man rätt att få en ny?

Hej. Ja köpte för nån månad sen en ny vinterjacka från sail racing för 5000 kr. Några dagar efter köptet märker jag att sömmen på fickan är trasig ca 4 cm.

Och precis brevid den trasiga sömmen är det 3 små hål i knappnålsstorlek pm inte mindre.

Dom håller fast i butiken att e aldrig är några fel på deras produkter och att jag har gjort detta själv. Vilket jag verkligen inte har gjort. Ja ville byta jackan men de sa att de endast kan lämna jacakn till en skräddare för att laga sömmen. Men hålen ville dom inte kännas vid. Helst vill ja ju få jackan utbytt iom att den kostade så mycket o då ska den vara hel.

Tacksam vid svar.

Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom inget annat framgår av din fråga, så antar jag att du köpte jackan i egenskap av konsument. Då är det konsumentköplagen som gäller för köpet. I 16 § anges vad som menas med "fel på varan". Eftersom jackan du köpte var trasig faller det in under felparagrafen. Det är säljaren som ansvarar för fel som fanns vid köpet även om man upptäcker felet senare (20 §). Ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet ska anses ha funnits vid köpet, om inte annat visas, enligt 20a §. Denna regel finns för att lätta på konsumenternas beviskrav. När du säger till säljaren i butiken att jackan var trasig redan när du köpte den, måste säljaren göra sannolikt att jackan gått sönder efter köpet på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande av dig. Lyckas säljaren inte göra detta har du rätt att kräva någon form av påföljd på grund av felet.

De olika påföljderna man kan kräva är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att själv avhjälpa felet eller häva köpet (22 §). Eftersom du vill ha en ny, hel, jacka är det omleverans du vill kräva. Omleverans och avhjälpande (att säljaren ser till att jackan blir lagad) regleras i 26 §. Det är du som konsument som har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans. Säljaren får bara vägra omleverans om det är omöjligt eller oproportionellt att ge dig en ny jacka. Det innebär att om butiken har fler likadana jackor eller på ett inte alltför svårt sätt kan få in en sådan till butiken så har du rätt att få en ny jacka.

Hoppas mitt svar är till hjälp för dig!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare