IP-rätt, adoptivbarns rätt till arv från biologisk förälder

Hej min fråga är att :Min mor har gått bort sedan många år tillbaka och nu för ett och ett halvt år sedan gick min mormor bort och jag var ensam kvar som arvinge, bouppteckning mm är klart och registrerad med jurist samt skatteverket. Nu har jag fått brev från en annan jurist att det finns en dotter till efter min mormor (min då så kallade moster) som säger att hon ska vara med och ärva. Men denna dottern är bortadopterad i Finland 1948 då min mormor var finska, och denna jurist hävdar att hon har arvsrätt då det då skulle röra sig om en så kallad svag adoption. Och eftersom detta är fallet så gäller finsk lag och inte svensk fast min mormor levde och dog i sverige och var svensk medborgare. Stämmer detta ?? Mvh Andre.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Situationer där kopplingar finns till flera länder och dess lagar kallas för gränsöverskridande rättsförhållanden. För att avgöra vilket lands lag som är tillämplig i sådana fall får man vända sig till den svenska internationella privaträtten. De lagar som hör dit innehåller lagvalsregler, det vill säga regler om vilket lands lag som ska gälla då flera länders lagar skulle kunna vara aktuella.

När det gäller internationell arvs- och bodelningsrätt framgår av svensk lag (1 kap 1 § IDL) att det är den avlidnes medborgarskap som avgör lagvalet. Var personen svensk medborgare, som din mormor, ska svensk lag tillämpas när arvet förrättas. Vad gäller rätten att ärva bedöms den emellertid enligt lagen i det land där arvtagaren var medborgare då arvlåtaren avled (1 kap 9 § IDL). Det innebär att din rätt att ärva bedöms enligt svensk lag medan din mosters rätt bedöms enligt finsk lag (förutsatt att hon är finsk medborgare).

Utifrån vad jag har kunnat ta reda på om finsk lagstiftning kring bortadopterade barns rätt att ärva framstår reglerna som snarlika de svenska. Genom en adoption upphör de juridiska banden med de biologiska föräldrarna och barnet får istället samma rättigheter i förhållande till adoptivföräldrarna som det skulle haft om det var deras biologiska barn. Utifrån detta anser jag att du bör ställa dig kritisk till din mosters anspråk, troligtvis har hon ingen rätt att ärva din mormor då hon istället ärver sina adoptivföräldrar. Jag har inte lyckats hitta något om svag adoption i finsk rätt och vet därför tyvärr inte om det skulle kunna påverka din mosters rätt till arv. Svag adoption gällde i Sverige under första halvan av 1900-talet och innebar att adoptivbarn inte var jämställda biologiska barn då det gällde rätten att ärva. Riksdagen beslutade dock 1971 att alla adoptioner fortsättningsvis skulle betraktas som starka och att alla adoptivbarn med andra ord jämställdes juridiskt med biologiska barn till adoptivföräldrarna. I Sverige har svaga adoptioner alltså spelat ut sin roll. Som sagt har jag inte kunnat ta reda på om situationen är densamma i Finland men då de nordiska ländernas lagar oftast liknar varandra är min kvalificerade gissning att det är så.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare