FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/06/2017

Intyg för när en förälder reser med barn

Hej!

Jag och mina barn, 7 och 10 år åker till Spanien på en veckas semester nästa helg och jag har en fråga, det är så att mina föräldrar hävdar att de hört att man ska behöva ha ett intyg om det är så att inte barnens pappa ska följa med, jag hittar ingenting någonstans och varken researrangören eller flygbolaget vet något då jag har ringt runt, jag och barnens pappa har delad vårdnad men jag är boendeföräldern, han vet att vi ska åka, när vi ska åka och allt är lugnt, vi ligger inte i någon tvist eller så och barnens pass är nyligen gjorda i april i år. Kan vi bli stoppade tex för att vi inte har samma efternamn?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är korrekt det dina föräldrar påstår. Vissa länder kräver sådant intyg vid landets tullar och det kan absolut bli ett problem. Många länder i världen samarbetar för att förhindra trafficking och du behöver vid en sådan fråga kunna bevisa att barnen är dina samt att du har tillstånd av den andre föräldern att föra dem ur landet.

Storbritannien hade ett sådant stort projekt för några år sedan där barn som inte hade samma namn som den medresande föräldern togs undan för kontroll. Mycket bra arbetat av tullarna men det ställer naturligtvis till lite problem för den resande föräldern som glömde detta intyg. Det brukar lösa sig ändå så det är inget att oroa sig över.

Hos polismyndigheten ska dessa intyg finnas att hämta som du tillsammans med den andre föräldern fyller i.

Trevlig resa

Jennie NilssonRådgivare