FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/02/2017

Intolerant granne till friköpt radhus

Hej

Jag bor i ett friköpt radhus tillsammans med min sambo som vi köpte hösten 2015. Sommaren 2016 köpte vi ett utomhus spa som vi har placerat på vår baksida.

Nu till min fråga, vi sitter ihop med en granne som verkar extremt känslig för allt. Vi satt ute en lördagkväll i februari i utomhusspat. Det var jag, min sambo och en tjejkompis. Klockan var strax efter 22:30 när hon kommer ut och frågar hur länge vi ska bada till? Vi blev såklart chockade och sa att vi inte riktigt visste och undra varför hon fråga. Då sa hon att det tjattrades mycket och att det hördes in. Jag frågade om hon hade öppet fönster men det hade hon inte. Sen började hon klaga på att utomhusspat lät mycket och vi frågade om det var pumpen hon hörde. Hon sa ja och vi berättade att pumpen var på nu och vi frågade återigen om hon kunde höra den? Då sa hon nej. Sen började hon säga att hon har bott där i 30år men kan inte sitta ute på somrarna länge för att utomhusspat låter så högt. Hon tyckte det var skamligt av oss. Hon frågade även om vi hade något tillstånd för spat?

Vi har aldrig fester, hög musik eller är på något vis störande för andra. Vi badar Max 1ggr i månaden så jag undrar var jag kan göra? Jag tycker inte att det är okej att hon kommer ut och bet oss föra mindre oväsen när vi aldrig väsnas. Den kvällen pratade vi 3 i samtalston och vi hade inte ens någon musik!!

En annan gång har hon även hotat med att gå till styrelsen(vi har en liten samfällighet för sophämtning, snöröjning osv)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående intoleranta grannar till friköpt radhus har jag en duktig kollega som behandlat frågan här. Hans svar är väldigt applicerbart på även er situation!

Summerat har ni inget krav på att vara så tysta som era grannar begär - ni skall självklart få använda ert spa och sitta och prata på kvällarna. Jag skulle rekommendera att även ni vänder er till "styrelsen" med klagomål om hennes intolerans om inte situationen upphör.

Lycka till!

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare