Internt skuldebrev vid köp av bostadsrätt

Vi funderar på att köpa en liten lägenhet så att vår styvson kan flytta hemifrån. Avsikten är inte att ge honom lägenheten (har inte råd!) men däremot kan vi tänka oss att han kan få del av eventuell värdetillväxt. Bostadsrättsföreningen kräver dock sannolikt att han står som delägare om han ska få bo där. Kan vi lösa detta med nån sorts skuldebrev emellan oss? Finns det formkrav på hur ett skuldebrev skrivs?

Lawline svarar

Hej. tack för din fråga.

Det stämmer att bostadsrättsföreningens stadgar kan föreskriva att den som bor i lägenheten skall äga en viss andel av bostadsrätten.

Ni kan absolut upprätta ett skuldebrev er sinsemellan som föreskriver särskilda villkor som skall gälla, till exempel att er styvson skall skänka er sina andelar vid en framtida försäljning. Detta avtal kommer dock endast vara giltigt mellan er, inte mot tredje part såsom banken eller bostadsrättsföreningen.

Regler kring skuldebrev finns i skuldebrevslagen (https://lagen.nu/1936:81). Vad gäller utformande av skuldebrev så är det viktiga att det framgår att det rör sig om en skuld, villkoren kring denna samt vilka personer den berör. Namn, personnummer och underskrifter skall finnas med och av bevisskäl kan det även vara bra om undertecknandet bevittnas.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare