Internationell rätt - skilsmässa

Hej,

Jag gifte mej I Storbrittannien med en brittisk man. Vill nu skilja mej, absolut helst genom Sverige da han ar aggressiv och kommer inte skriva pa ngra papper har.

Jag ar fortfarande skriven I Sverige. Kan jag ansoka om skilsmassa sjalv, utan att han maste skriva pa? Detta ar min forhoppning.

Maste jag ha hans personbevis?

Ar i kontakt med svenska ambassaden son rekommenderade er.

Tack pa forhand.

Hanna Lindstrom

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill ansöka om äktenskapsskillnad vid svensk domstol.

För att detta ska vara möjligt krävs det enligt artikel 3(i)a i Bryssel II-förordningen (som reglerar internationella förhållanden mellan EU-länder) att de makarna har hemvist i Sverige, om de senast hade gemensam hemvist i Sverige eller om svaranden (din man) har hemvist i Sverige.

Utöver detta finns en möjlighet att stämma i Sverige om du har hemvist i Sverige, är svensk medborgare och har bott i Sverige under Minst sex månader innan ansökan om skilsmässa.

Dessutom finns möjlighet att stämma i Sverige om sökanden har hemvist i Sverige, är svensk medborgare och har bott i Sverige under minst 6 månader innan ansökan.

Med hemvist förstås där du spenderar din tid, arbetar och vistas. Det är svårt att avgöra din hemvist utifrån din fråga, men du är välkommen att kommentera med ytterligare detaljer så kan jag utveckla mitt svar!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare