Inte fel att spåra skoterspår

Hej, jag håller på med ett exjobb som handlar om snöskoteråkning och kommunikationen mellan sjukvård och skoterförare vid olycka. Jag har hört att det är olagligt för ambulanspersonal eller räddningstjänst att spåra skoterförare för att hitta den plats där olyckan skett. Stämmer detta?. Och skulle detta vara tillåtet om skoterföraren skulle köpa en sändare för detta ändamål och godkänna att ambulanspersonal får tillgång till denne persons platsinformation?

Skulle gärna även vilja bli länkad till vart i lagen detta förklaras?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av våra tjänster!

Jag kan tyvärr inte föreställa mig ett stadgande som skulle förbjuda ambulanspersonal att ta sig fram till en olycksplats, tvärtom finns det flera stadgande om att ambulanspersonal får "bryta" mot lagen (i viss mån) i nödsituationer (det är egentligen inte fråga om att bryta mot lagen, då det är lagstadgat ett annat regelverk för dessa nödutryckningar).

Det enda jag hittar vad gäller spårning relaterat till skoteråkning är s.k. "framspårning", där det i vår Jaktlag (1987:259) 5§ inte är tillåtet att "förfölja" viltdjur i annat än vid jakt.

Hoppas det går bra med ditt arbete!

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare