Instagram och rättigheter till fotografier och applikationer

Hej,

Jag har en fråga gällande Instagram.

Ett exempel;

Jag skapar en mobilapplikation som hämtar information från Instagram.

Den kommer visa vissa delar som finns på Instagram, det vill säga bilden, användaren samt texten som lagts till.

Får jag göra detta eller äger Instagram allting?

Tänker eftersom jag egentligen endast lånar bilden med all information så kanske det inte är någon fara? Man ser ju all information precis som det är på Instagram.

Lawline svarar

Hej och tack för din intressanta fråga!

Först lite om upphovsrätt

Fotografier och texter (nedan kallat “verket”) är som huvudregel upphovsrättsskyddade material enligt Upphovsrättslagen (URL) 1§. Enkelt uttryckt så har upphovsmannen rätten att bestämma vad som ska göras med verket och att göra det tillgängligt för allmänheten, 2§ URL. Där inkluderas till att göra kopior och lägga ut på internet. Som huvudregel måste du därför få tillstånd från upphovsmannen innan du till exempel delar dennes innehåll via din app.

I den här frågan har vi en till spelare med i bilden, Instagram. Därför ska vi kolla lite på deras användaravtal.

Enligt punkt 5 “Rättigheter” (se här https://help.instagram.com/478745558852511) gör företaget “inga ägaranspråk” men får en royalty-fri (gratis), icke-exklusiv och världsomgripande licens att använda det innehåll du publicerar på eller via tjänsten i enlighet med deras sekretessvillkor (se här http://instagram.com/legal/privacy/). Den här rätten kan också “underlicenseras”, alltså, Instagram kan ge en annan aktör licens att göra använda innehållet på samma sätt. Observera att denna licens upphör om upphovsmannens konto avslutas (punkt 2, Rättigheter).

Instagram “äger” alltså inte innehållet, men har mycket stora möjligheter att använda det. Eftersom licensen är icke-exklusiv kan upphovsmannen fortfarande ge tillstånd till andra än Instagram att använda verken. Man kan inte så att säga “låna” rättigheten utan att be om lov.

Jag vet inte hur du tänker skapa din applikation, men jag antar att du gör det genom Instagrams API (application programming interface). Då gäller ännu ett set villkor (https://instagram.com/about/legal/terms/api/). Vad jag ser som de viktigaste att få ut därifrån är:

Du har ansvar för få tillstånd från upphovsrättshavarna att dela deras innehåll genom din applikation, punkt 2

Använd Instagrams varumärke enligt deras specifikationer (http://3835642c2693476aa717-d4b78efce91b9730bcca725cf9bb0b37.r51.cf1.rackcdn.com/Instagram-Identity-Brand-Guidelines-Mar2015.pdf). Glöm inte att varumärket innehåller namn, logotyp etc.

Hoppas att du fått lite hjälp av mitt svar. Jag rekommenderar att du undersöker det här mycket noga och inte förlitar dig enbart på det jag skriver. Ett bra tips är att ringa vår telefonrådgivning 08-533 300 04.

MVH

Philip IdeströmRådgivare