Inspelning av telefonsamtal

Hej hej! Jag har länge undrat över det här med att vissa kundtjänster och telefonförsäljare spelar in samtal. Får de göra det utan att säga till kunden att spelar in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt 4 kap. 9 § BrB är det endast olagligt att spela in andras samtal, exempelvis genom avlyssning. Därmed är det inte olagligt att spela in samtal där man själv är ena parten. Detta gäller även om den man talar med inte vet om att samtalet blir inspelat.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare