Inspelning av samtal

Hej

Min son har i smyg spelat in sin lärare när denne får ett "utbrott" på alla elever i klassen. Läraren har högt tonläge och enligt mig talar kränkande till dem. Alla vet då inte om att min son spelar in detta, det finns de som vet. Man hör min son hur han deltar i samtalet, man hör även andra. Inga namn nämns.

Kan jag använda mig utav detta i ett möte och då i konfrontationssyfte där lärare, rektor, skolkurator mfl medverkar eller har min son gjort något olagligt?

Min son är 14 år.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det brott som ligger närmast till hands är olovlig avlyssning som regleras i 4 kap. 9 a § brottsbalken (1962:700). I ert fall har din son inte begått detta brottet, utan det är lagligt att spela in ett samtal som man själv deltar i.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare