Inspelning av person mot dess vilja?

Om det visar sig att det är lagligt att spela in en elev på skolan (min förra fråga) så har jag en fullföljande fråga. Säg att man spelade in en elev och det är lagligt men den här eleven känner sig kränkt (man kanske inte ens har spelat in eleven men eleven tror det och känner sig kränkt ändå), är det mot lagen då. Kan man liksom bli anmäld för att ha kränkt eller mobbat någon?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det kan under vissa förhållanden vara förbjudet att spela in personer i utsatta situationer enligt en Brottsbalkens 4 kapitel 6 § a (se: https://lagen.nu/1962:700#K4P6aS1). På din första fråga är svaret alltså att det kan vara olagligt beroende på den situation som inspelningen görs.

Om det visar sig att den här personen inte blivit inspelad med istället känner sig kränkt av det agerandet som han eller hon blivit utsatt för finns det grund för att anmäla denna person. Brottet kallas då för ofredande och finns i Brottsbalkens 4 kapitel 7 §. De flesta typer av det man traditionellt kan kalla "mobbning" faller under brottet.

Robin HenningsonRådgivare