Inskränka särkullbarns arvsrätt

Hej, jag kommer från Thailand och är gift sedan 2008. Min man blev då hjärtsjuk och ville gifta sig för att säkra min och min dotters framtid i Sverige. I samband med detta överlät han större delen av bostadsrättsinnehavet för vår bostadsrätt till mig (99%). Han tror att jag inte behöver dela lägenheten med hans barn, men jag tror att det är nödvändigt, då de är hans bröstarvingar. Han har också fört över sina banktillgångar till mig, i tron att jag skall få behålla dessa, men jag är tveksam även till detta, det kanske även uppfattas fel... Jag behöver alltså konkreta råd för hur jag skall hantera denna situation på ett korrekt och ärligt sätt. Bohaget i övrigt har inte någon känslomässig betydelse för mig, men jag oroar mig lite för framtiden och vill veta vad som kommer att hända.

Med vänlig hälsning,

Dockaew Wongkhampha genom

Thomas Rinken

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Som jag tolkar uppgifterna vill Du alltså ha hjälp för att på bästa möjliga sätt kunna ärva din man vid hans eventuella bortgång. Saken kompliceras lite grann med tanke på att det finns ett särkullbarn(hans barn från ett tidigare äktenskap/förhållande) med i bilden. Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller enligt lag och sedan avsluta med konkreta tips!

Särkullbarns arvsrätt

Huvudregeln är att den efterlevande maken kommer att ärva den bortgångne maken med fri förfoganderätt, se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Då din man nu har ett barn sedan tidigare, så har detta så kallade särkullbarn en rätt att omedelbart ärva sin fader. Denna rätt för särkullbarnet regleras i 3 kap. 1 § st. 2 ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Särkullbarnet kan dock välja att avstå från att ta ut sitt arv till förmån för dig. Detta innebär rent konkret att Du kommer att erhålla det arv som särkullbarnet skulle ha fått! Han/hon kommer då sedan kunna ärva sin fader genom dig om Du eventuellt går bort för honom/henne.

Vad har särkullbarnet rätt till?

Viktigt att känna till är att särkullbarn har samma lagliga rätt att ärva som gemensamma barn. Skillnaden ligger i att särkullbarn har rätten att få ut sitt arv omedelbart vid den ene förälderns död! Efter att en bodelning gjorts kommer det tydligt att framgå hur mycket var och en av er har rätt till. Särkullbarnet kommer då att ärva hela sin faders kvarlåtenskap(under förutsättning att inget testamente finns, för vilket jag kommer att redogöra för nedan). Jag vill dock kort anmärka att ett särkullbarn alltid kommer att ha rätt till minst sin laglott, d.v.s. halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB https://lagen.nu/1958:637. Detta innebär att även om din man testamenterar bort all egendom, så kvarstår möjligheten för särkullbarnet att få ut sin laglott. Han/hon har då 6 månader på sig från den dagen testamentet delgavs honom/henne att klandra det. Om vi antar att din mans kvarlåtenskap uppgår till 500.000 kr och han i ett testamente har testamenterat bort allt till förmån för dig. Om då särkullbarnet väljer att klandra testamentet, så har denne rätt att få ut 250.000 kr.

Avseende bostadsrätten skall sägas att det i värsta fall kan bli aktuellt att den kan behöva säljas för att på sätt kunna täcka särkullbarnets rätt till arv. Jag vet alldeles för lite för att kunna säga mer avseende bostadsrätten, men det är viktigt att ni känner till att det kan bli aktuellt!

Bodelning vid dödsfall

All egendom som makar äger presumeras vara giftorättsgods, se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) https://lagen.nu/1987:230. Denna egendom skall ligga till grund för en framtida bodelning vid ett äktenskaps upplösning genom äktenskapsskillnad eller dödsfall, se 9 kap. 1 § samt 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom som vardera make äger skall alltså ej ingå i en bodelning! Vad som är att betrakta som enskild egendom regleras i 7 kap. 2 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K7.
1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

I regel gäller alltså att man genom en bodelning sammanställer vilken egendom som skall fördelas mellan makarna alternativt mellan den efterlevande maken och dödsbodelägaren. Giftorättsgods är det som skall ingå vid en bodelning och därmed undandras all egendom som är att betrakta som enskild(se någon av de 6 ovanstående punkterna).

Konkreta råd

Huvudregeln är ju som sagt att makar ärver varandra, men att särkullbarn i regel alltid har rätt att få ut sin laglott. Ni kan begränsa särkullbarnets arvsrätt dels genom ett testamente, men även genom ett äktenskapsförord. Din man kan testamentera bort all sin egendom till förmån för dig, men särkullbarnet kommer ändå alltid att ha rätt till sin laglott. Han/hon kommer då att kunna klandra testamentet och på den vägen få ut sin laglott, se 7 kap. 1 § ÄB här . Särkullbarnet kan alltså aldrig bli utan arv om det finns tillgångar i dödsboet!

Vi på Lawline kan bistå dig med hjälp att upprätta ett testamente. Priset för detta är 1495 kr. inklusive moms och Du kan göra detta direkt via vår hemsida, se http://lawline.se/avtal/testamente . Jag rekommenderar starkt att Du upprättar ett testamente om Ni vill att Du skall ärva din man. Således inskränker Du delvis särkullbarnets arvsrätt!

Vi kan även bistå er med hjälp att upprätta ett äktenskapsförord, se http://lawline.se/avtal/aktenskapsforord. Kostnaden för detta är 995 kr. inklusive moms!

Jag hopas att Du fått svar på dina frågor! Om Du har några funderingar i övrigt eller om något är oklart i mina svar, så är Du mer än välkommen att återkomma. Jag nås bäst via: Anes.sabic@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare