FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/08/2017

Inom vilken tid måste jag väcka åtal för förtal?

Hej

spelar det någon roll om falska uppgifter om en själv spridits för ca 1,5 år sedan om man vill väcka åtal för förtal? Finns det någon tidsgräns för hur gamla uppgifterna får vara?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förr eller senare preskriberas brott som begås och möjligheten att väcka åtal och få en person dömd för brottet försvinner. Preskriptionstiden för ett brott beror på påföljden som kan utdömas. Ju längre fängelsestraff desto längre preskriptionstid gäller. Preskriptionstiden räknas från den dag då brottet begicks (35 kap 1 och 4 §§ Brottsbalken). Har flera brott begåtts så preskriberas varje brott var för sig, d.v.s. ingen sammanräkning av de olika brottens påföljder görs för att på så vis beräkna preskriptionstiden.

För brottet förtal (5 kap 1 § Brottsbalken) är den svåraste påföljden böter. Enligt reglerna om preskription måste åtal väckas inom två år för att någon ska kunna bli dömd för förtal. Rör det sig om grovt förtal (5 kap 2 § Brottsbalken) är istället preskriptionstiden fem år (35 kap 1 § 2 punkten Brottsbalken).

Om det i ditt fall rör sig om förtal av normalgraden så har du alltså ett halvår på dig att väcka åtal innan preskriptionstiden löper ut.

Vill du har mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare