FrågaAVTALSRÄTTGåva17/09/2017

Inom vilken tid måste ett gåvobrev på en fastighet registreras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvobrev mellan makar ska registreras för att bli giltiga mot eventuella borgenärer. Ifall en make ger exempelvis en fastighet till den andre maken är det alltså viktigt att gåvobrevet om detta registreras hos Skatteverket. Ifall den make som ger bort fastigheten har skulder krävs det ett registrerat gåvobrev för att makarna ska kunna bevisa att äganderätten gått över, annars finns det en risk för att Kronofogden skulle kunna mäta ut huset för den givande makens skulder. Det är också nödvändigt att gåvobrevet är registrerat hos Skatteverket för att man ska kunna skicka in sin ansökan till lantmäteriet om att ändra lagfarten. Det finns med andra ord flera skäl till varför makar bör registrera gåvobrev.

Gåvobrev blir som sagt inte giltiga mot eventuella borgenärer förrän det har registrerats, och dessutom kungjorts i Post- och inrikes Tidningar (vilket görs av Skatteverket). Efter detta börjar en viss tidsfrist att löpa, vilket innebär att borgenärer under vissa förutsättningar kan kräva att få gåvan av givaren för de fordringar man har. Efter denna tid är dock gåvobrevet giltigt och man har "säkrat" tillgångarna. Det finns alltså ingen tidsgräns för när man måste ha registrerat ett gåvobrev, däremot är gåvobrevet inte giltigt mot andra parter förrän det har registrerats. Utan registrering har man inget skydd och kan inte skriva över lagfarten, hur länge man vill vänta med att registrera är med andra ord helt upp till en själv.

Behöver du hjälp med upprättande av gåvobrev rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare