Innehav av narkotika - körkortspåverkan

Hej det så att jag åkte fast för cirka 1 månad sen, dom tog ingen urin prov på mig då jag var nykter och har inte rökt på 4 år sen jag åkte dit sist. Men när dom kroppsvisitera mig så fan dom en marijuana fimp med 0,15 gräs i en snusdosa jag hade på mig som jag fick av en kompis, men visste ej att det innehöll det. Så ja neka att ja inte visste den var där. Nu fick jag stämning ansökan att ha rättegång. Nu undrar jag om jag kommer bli dömd och kommer det påverka min körkort?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som olovligen innehar narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år, 1 § p. 6 NSL (här).

Det viktiga att utläsa från lagen är att gärningen skall ske uppsåtligen. Inom straffrätten finns tre typer av uppsåt. Direkt, indirekt och likgiltighetsuppsåt. Det första är när man avsiktligen gör en handling. Indirekt är när gärningsmannen vet att en viss effekt kommer att inträda som en följd av handlingen. Likgiltighet innebär att gärningsmannen inser att hans handlande innebär en viss risk och vara likgiltig inför konsekvensen av hans handlande.

Det är alltid åklagarens uppgift att bevisa att det föreligger uppsåt, vilket i ditt fall ser ut att vara en svår uppgift.

Om du blir dömd kan ditt körkort enligt 5 kap p. 5 körkortslagen (här) återkallas på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende. Transportstyrelsen kommer göra en helhetsbedömning för risken för fortsatt misskötsamhet och det är svårt att bedöma hur Transportstyrelsen kommer att bedöma.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Bästa hälsningar och gott nytt år,

Robert GreenRådgivare