Innehav av industrihampa: är det narkotikabrott och kan annat än böter följas?

Vad bryter man mot för lag om man odlar laglig industrihampa utan tillstånd, och skulle straffet resultera i annat än böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som olovligen innehar narkotika ska dömas för narkotikabrott (1 § första stycket 6 narkotikastrafflagen ,1968:64). Med narkotika menas, enligt 8 § NSL, läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter som:

1) på sådan grund för kontroll enligt internationell överenskommelse som Sverige biträtt,

2) eller av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen.

Av intresse här är förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika. De substanser som nämns i förordningens bilaga 1 ska anses som narkotika enligt narkotikastrafflagen. Här omfattas cannabis, inklusive hampa. Dock kan hampa var tillåtet under vissa förutsättningar. En av dessa förutsättningar är ansökan om direkt stöd för sådan odling till behörig myndighet (länsstyrelsen).

Om man inte har tillstånd för detta, så undantas det inte från narkotikastrafflagen. Det är således ett narkotikabrott. Här är det beroende vilken grad det handlar om (ringa, normalgraden eller grov).

Om det handlar om narkotikabrott av normalgraden (1 § NSL) eller grov (3 § NSL) så är endast fängelse stadgat.

Om det är av ringa karaktär (2 § NSL) är böter och fängelse i högst sex månader stadgat.

Svar på Din fråga

Om industrihampa odlas utan tillstånd, utgör det ett brott i narkotikastrafflagen. Straffet kan resultera i annan påföljd än böter, beroende på om brottet anses vara av normalgraden eller grovt.

Hoppas din fråga besvarades tillfredställande. Om Du har fortsatta funderingar, så tveka inte att kontakta Lawline igen!

Lawline RådgivareRådgivare