FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/07/2014

Underhållsstöd

Hej!

Jag har två barn på 14 och 16 år. Vi har gemensam vårdnad på båda barnen, 14 åringen bor hos oss varannan vecka och 16 åringen bor hos mig på heltid. Jag får nu underhållsstöd på 16 åringen.

Mitt ex har varit arbetslös och sjukskriven under många år och jag har stått för aktiviteter, försäkringar och mobiltelefonräkningar samt fickpengar och resor.

Nu har han fått ett arbete och tjänar 28.000 men han ringer fortfarande och säger att jag ska betala allt för barnen för att han har dålig ekonomi.

Jag tänkte bara höra vad det är som gäller. Ska vi nu dela på kostnaderna igen? eller kan han fortsätta att säga hela tiden att han inte har råd och jag får stå för allt.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsning Christina

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Ditt X är skyldig att betala underhållsbidrag och storleken bestäms utifrån ditt barns behov och förälderns ekonomiska förmåga. 28000 kr i inkomst räknas inte som låg inkomst och därför ska det inte föreligga skäl för ditt X att slippa undan betalning.  När den som ska betala underhållsbidrag betalar ett lägre belopp än 1 273 kronor per månad eller inte betalar något alls, kan barnet ha rätt till fullt underhållsstöd. Det kan också vara så att underhållet inte betalas i tid. Då betalar Försäkringskassan högst 1 273 kronor per månad direkt till dig.

Om barnet får fullt underhållsstöd måste ditt x betala tillbaka pengarna till Försäkringskassan.

Hur stort belopp ditt X bör betala i underhållsbidrag kan ni räkna ut på försäkringskassans hemsida. Se länk nedan.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare