FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/04/2015

Innehåll i ett bodelningsavtal

Om min fru skaffar sig ett banklån innan vi skrivit på skillsmässoavtal kommer jag att drabbas av detta då?

Vilka tillångar skall man ange i bodelningsavtal.

Ingår vår bil i bodelningsavtalet?

Hon har inget körkort och jag står på bilen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline!

Eftersom ni är gifta kommer Äktenskapsbalken (ÄktB) vara tillämplig.

Enligt 9 kap 2§ ÄktB ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det betyder alltså att all egendom som ni ägt innan ni sökte om skilsmässa ska ingå i bodelningen. Egendom och lån som har anskaffats efter ansökan om skilsmässa ska inte ingå i bodelningen.

Enligt 9 kap 1§ ÄktB ska egendom fördelas mellan makarna när ett äktenskap upplöses (vilket i ert fall blir när dom på äktenskapsskillnad vinner laga kraft enligt 5 kap 6§ ÄktB). I bodelningen ska enligt 10 kap 1§ ÄktB makarnas giftorättsgods ingå. Det finns dock möjlighet att undanta vissa personliga ägodelar, tex kläder och andra föremål som makarna har uteslutande för privat bruk samt vissa pensionsrättigheter, vilket framgår av 10 kap 2-3§§ ÄktB. Det betyder alltså att i ett bodelningsavtal ska all egendom som är giftorättsgods tas med, med undantag för vissa personliga föremål (tex kläder och smycken) samt vissa pensionsrättigheter. Ni behöver inte ta med egendom som är enskild i bodelningsavtalet. Det betyder att bilen kommer att ingå i bodelningen. Däremot stadgas det i 11 kap 7§ ÄktB att varje make har rätt att i första hand få sin egendom, vilket betyder att den som står som ägare av bilen har rätt att få den.

Med vänlig hälsning,

Julia EkerotRådgivare