FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2017

Inneha annans id-handling

Är det lagligt att ha annan persons id-handling på sig. T, ex hämta ut paket på posten. Om det skulle hända en olycka och det uppdagas.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att endast inneha någon annans id-handling är inte olagligt. Att hämta ut paket på posten är inte heller ett problem om det sker med ägarens tillåtelse.

Det som inte är tillåtet är att använda någon annans id-handling som sin egen. Man missbrukar då urkunden vilket är brottsligt enligt brottsbalken 15 kap. 12 §.

Hoppas det här svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare